Bremsekaliber til auto
Bremsekaliber: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Nedslidning.
- Usædvanlige lyde fra hjulsiden høres når man trykker bremsepedalen ned.
- Bremseklodsens vandring er forøget.
- Bremsepedalen ryster når den er trykket ned.
- Deformering.
- Bilen ændrer retning af sig selv ved opbremsning.
- Bremserne blokerer hvis man bruger for megen kraft.
- Delen har defekter som kan konstateres med det blotte øje.
- Løse monteringsdele.
- Et af hjulene bremser selvom bremsepedalen ikke er trykket ned.
- Mislyde opstår i bremsesystemet.
- Bremsepedalen vibrerer når den trykkes ned.
- Snavs.
- Bilen afviger fra ligeudretning ved opbremsning.
- Bremserne hviner ved opbremsning.
Hvordan reparerer eller udskifter man bremsekaliberen?
Hvis defekterne i komponenten er ubetydelige, kan du forsøge at reparere den. Du kan selv udføre følgende:
- rense rustpletter (hvis kaliberen ikke er skæv),
- udskifte tætningsdele,
- skille komponenten ad, rense alle dele.
Disse arbejder er nemme at foretage, og du kan udføre dem uden hjælp fra fagfolk.
I tilfælde af væsentligt slid, skal delen udskiftes. Du kan få dette gjort på ethvert autoværksted, men hvis du er i besiddelse af de rette færdigheder, kan du selv montere nye bremsekalibre. Gør følgende:
- Skru hjulbolte og møtrikker af, sæt støddæmperne på plads. Løft bilens karosseri med en donkraft og afmonter hjulet.
- Frakobl bremseslangen fra kaliberen samt støddæmperens ophængsarm. Sæt enden af den ind i tanken for at dræne bremsevæsken af.
- Pres bremseklodserne af med en fladhovedet skruetrækker.
- Skru bremsekaliberen af centreringsbolten og tag den af.
- Monterer den nye komponent og sæt bremseklodserne tilbage i position.
- Skru bremseslangen fast på kaliberen og støddæmperens ophængsarm.
- Pump bremsesystemet.
- Monter hjulet og sænk bilen. Skru hjulforbindelserne til maksimum.
Husk, at mange elementer i bremsesystemet skal udskiftes parvist på samme aksel. Det anbefales også at fylde ny bremsevæske på systemet når man skifter bremsekaliber.
Skift bremseklodser når du skifter bremsekaliber. Efterse bremseskiver og bremseslanger grundigt, udskift dem om nødvendigt.
Smør bremskalibrenes styretapper hver gang du skifter bremseklodser (hver 25.000 - 30.000 km).
Typer:
- Efter udformning:
- bremsekalibere med flydende beslag,
- bremsekalibere med faste beslag.
- Efter materiale:
- støbejern,
- aluminium,
- Efter aksel:
- bremsekaliber foraksel,
- bremsekaliber bagaksel.
- Efter monteringsside:
- højre side,
- venstre side.

Informationer til Bremsekaliber
Bremsekaliberen er en del af skiven og har den funktion at skubbe bremseklodsen på bremsestemplet. Med hensyn til bremsekaliberen bliver der skelnes i forskellige former men i princippet er komponenten placeret i en momentarm, som er fastgjort foran hjulet. Den mest almindelige form er den såkaldte flydende caliper, alternativt i nogle køretøjer er også fast caliper eller vedhæng monteret sadel.
Caliper: Sjældent påvirket af slid
Caliper omfatter normalt en af de komponenter i en bil, der er berørt meget sjældent af slitage, derfor skal nævnte element ofte ikke erstattes. Skulle det være kommet til en defekt i bremsekaliberen, så det er normalt en stærk chok - fordi- for eksempel på grund af en ulykke. At grunden for brud på caliper er på grund af ældning er imidlertid relativt sjældent. Tegn på aldersrelateret fraktur er mindre tårer, der falder let ind i øjet.
I dette tilfælde er det imidlertid anbefales, at en hurtig udveksling af den tilsvarende komponent. I vores online butik tilbyder vi dig ny bremse caliper for alle kendte bilmærker. Vi rådgiver dig, men at installere - hvis du ikke har nogen forudgående viden - der skal foretages af en specialist, trods alt, er det ved at indbyde de bremser, hvor selv små fejl kan have alvorlige konsekvenser.
Ud over tilbehør til bremserne tilbyder vi i vores sortiment mange andre bildele, for eksempel ved dette punkt, et nyt spejl glas eller en ny bremse kaldet kabel. De produkter, vi køber det direkte fra producenten, så du kan være sikker på en høj kvalitet. God kvalitet, har ifølge det man hører høje priser - tværtimod: gennem vores organisation som internet butik giver vi i form af lavere priser direkte til dig.
Bremsekaliber: Bestsellers
- Monteringsside: højre foraksel, foraksel
- Calipertype: Flydende kaliper, Bremsekaliper (1 stempler)
- Materiale: Støbejern
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: højre foraksel, foraksel
- Calipertype: Flydende kaliper
- Materiale: Støbejern
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: Bagaksel højre, bagaksel
- Calipertype: Bremsekaliber med integreret parkeringsbremse
- Materiale: Støbejern
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: Bagaksel venstre, bagaksel
- Calipertype: Bremsekaliber med integreret parkeringsbremse
- Materiale: Støbejern
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: Bagaksel venstre, bagaksel
- Calipertype: Type 1. kaliper, Bremsekaliber med integreret parkeringsbremse
- Materiale: Støbejern
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: Bagaksel højre, bagaksel
- Calipertype: Type 1. kaliper
- Diameter [mm]: 42
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: Bagaksel venstre, bagaksel
- Calipertype: Type 1. kaliper, Bremsekaliber med integreret parkeringsbremse
- Materiale: Støbejern
- Stand: Helt ny
- Calipertype: Type 1. kaliper, Bremsekaliber med integreret parkeringsbremse
- Materiale: Aluminium
- Producentbegrænsning: TRW
- Stand: Helt ny