Bremseskiver til auto
Bremseskiver: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Nedslidning.
- Skivens tykkelse er mindre end det acceptable.
- Bremsepedalen vibrerer under opbremsning.
- Der er synlige linjer på skiven fra bremseklodserne, der er revner, ridser og rust.
- Skiven bliver meget varm.
- Bremsepedalens vandring er større.
- Hvinen og raslen høres når man trykker bremsepedalen ned.
- Skævhed.
- Bilen afviger fra kørselsretningen ved bremsning.
- Rattet og bremsepedalen ryster mærkbart når man trykker bremsepedalen ned.
- Hvinen og mislyde fra hjulene ved opbremsning.
- Bremserne blokerer når man trykker bremsepedalen ned.
Hvordan reparerer eller udskifter man bremseskiver?
I tilfælde af let slid på bremseskiverne kan de repareres. Delen slibes som reparation. Grundlæggende sker følgende: skivens øverste lag slibes eller drejes af med specialudstyr, så overfladen bliver glat igen. Men man skal huske på at denne metode kun kan lade sig gøre på skiver hvor tykkelsen ikke er mindre end den påkrævede. Drejning af delen på en drejebænk kan kun foretages på et autoværksted af erfarne fagfolk da det kræver særlige færdigheder og det rette udstyr.
Hvis skiven ikke kan repareres pga. graden af slid eller en bestemt defekt, skal den udskiftes. Husk, at bremseskiver skal udskiftes parvist på samme aksel. Nye bremseklodser skal monteres samtidig med udskiftning af bremseskiver. Dette arbejde er enkelt, og du kan selv udføre det. Udskiftningsarbejdet kan variere afhængig af konstruktionen på forskellige bilmærker; for det meste udføres udskiftningen på følgende måde:
- Fikser bilen med stopklodser. Skru derefter hjulboltene af, løft karosseriet med en donkraft og tag hjulet af.
- Derefter skal du trække arbejdscylinderens stempel ned.
- Derefter renses bremsekaliberens overflade samt navet, skru derefter boltene som fastholder bremseskiven til navet.
- Derefter fjernes bremsekaliberen og enheden skilles ad: fjern bremseklodserne, tryk fjedrene sammen samt kaliberens beslag.
- Derefter fjernes den defekte bremseskive, en ny monteres og delene samles i omvendt rækkefølge.

Informationer til Bremseskiver
Hvert køretøj kræver en bremseskive. Det er den del af skivebremsen, som sidder på hjulens side og virker på bremseklodserne og således medfører en deceleration af rotationen. Den runde bremseskive består af en rund aksel montering og bremsefladen, almindeligvis af støbt metal. Som chauffør ved du, at specielt i bytrafikken, er bremserne tungt lastet, som også betyder stor slid på bremseskiverne.
Det er ikke nok kun at ændre bremseskiven.
Er rotorerne og bremseklodser som følge af slitage er så beskadiget, at de skal udskiftes, så skal bremseklodserne udskiftes samtidig. Bemærk venligst, at både bremseskiver og klodser på en akse skal ændres, således at køretøjet under bremsning ikke bryder ud sidelæns og kan holdes under kontrol. Udskiftning af bremseskive og foring er ikke kompliceret, men dette arbejde bør overlades til en værksted, fordi bremserne er sikkerhedsmæssige dele.
Værkstedet garanter for professionel installation. Selvfølgelig kan du også selv - forudsat at du har nok viden - erstatte bremseskiver og andre dele af selve bremsen.
Selvfølgelig er det muligt for digm at bringe reservedele til din bil fra dit værksted. I vores butik har vi en bred vifte af reserve-og sliddele, herunder tilhører skiver og klodser ligesom tættninger . Besøg vores hjemmeside, angiv bilens registreringsnummer, data og finde de dele, du har brug for. Baseret på dine data er det let for os, at definere det bedste for din bil og dens dele. Vores service vil sende bildelende med det samme, så du hurtigt kan genvinde mobilitet og sikkerhed til dit bestemmelsessted.
Bremseskiver: Bestsellers
- Monteringsside: bagaksel
- Diameter [mm]: 263,8, 264,00
- Bremseskivetype: fuldstændigt
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: foraksel
- Diameter [mm]: 259,8
- Bremseskivetype: udvendig ventileret
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: foraksel
- Diameter [mm]: 288
- Bremseskivetype: ventileret
- Stand: Helt ny
- Diameter [mm]: 266
- Bremseskivetype: ventileret, indvendigt ventileret
- Centreringsdiameter [mm]: 66
- Stand: Helt ny
- Diameter [mm]: 288
- Bremseskivetype: ventileret
- Centreringsdiameter [mm]: 65
- Stand: Helt ny
- Produktserie: COATED DISC LINE
- Diameter [mm]: 253
- Bremseskivetype: fuldstændigt
- Stand: Helt ny
- Produktserie: COATED DISC LINE
- Diameter [mm]: 230
- Bremseskivetype: fuldstændigt
- Stand: Helt ny
- Produktserie: COATED DISC LINE
- Diameter [mm]: 272
- Bremseskivetype: fuldstændigt
- Stand: Helt ny