Køler til auto
Køler: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Tilstopning af kernen.
- Forhøjet motortemperatur.
- Lækage af kølemiddel.
- Udefrakommende snavs i køleren.
- Motoren overopheder.
- Forhøjet forbrug af kølervæske.
- Manglende tryk.
- Lækage på bilens køler og motor.
- Røg og damp fra under motorhjelmen.
- Der lugter umiskendeligt at antifrostvæske.
- Antifrostvæsken koger når man kører hurtigt.
Hvordan reparerer eller udskifter man køleren?
Køleren er hovedelementet i motorens kølesystem, og derfor er det er vigtigt at tjekke kølervæskens temperatur på lampen på instrumentbrættet. På den måde kan man i tide spore tegn på defekter i køleren og modvirke at kølersystemet bryder sammen.
Det er besværligt at reparere motorens køler og kan for det meste ikke betale sig, da det forringer delens ydelse og pålidelighed. Derfor anbefaler fagfolk at den defekte del udskiftes. Fremgangsmåden kan variere for biler af forskellige mærker. Det anbefales at rådføre sig med bilens tekniske manual for man udskifter komponenten. Men grundlæggende skal man gøre følgende:
- Kør bilen over en mekanikergrav eller sæt den på en lift.
- Dræn antifrostvæske i en beholder som man har forberedt i forvejen.
- Frakobl alle rør og sekundære enheder fra køleren; muligvis skal propellen samt hus også afmonteres. Hvis pladsen i motorrummet tillader at afmontere køleren sammen med propellen, er det bedst at adskille dem efterfølgende.
- Frakobl alle monteringsdele fra køleren og fjern den.
- Monter en forstøver samt propellen på en ny del og saml delene i omvendt rækkefølge.
Udskiftning af køleren på en bil kan først udføres efter motoren er kølet af.
Det er anbefalet at udskifte køleradiatoren på et værksted.
Undersøg rør og slanger i kølesystemet og udskift dem om nødvendigt.
Fyld systemet op med ny kølervæske efter udskiftningen af køleradiatoren.
Typer:
- Hvis der er et klimaanlæg i bilen:
- for biler med klimaanlæg,
- for biler uden klimaanlæg.
- Efter kernernes samleteknik:
- samlet,
- massivt svejset.
- Efter kernernes konstruktion:
- med rør,
- med rør og finner,
- med rør og plader,
- med finner
- bikubeformet.
- Efter kernens materiale:
- stål,
- kobber,
- messing,
- aluminium.

Informationer til Radiator (køler)
En forbrændingsmotor er i drift fra varme - for at undgå overophedning af denne grund, monteret et kølesystem på motoren. Ellers kan det skyldes for høje temperaturer forårsage skade på motoren. Mens de fleste biler kommer et flydende køle-system anvendes, hvor væsken består af en blanding af vand og frostvæske. Det er på grund af dette faktum endvidere, at anvendelse af sprog som udtrykket "vand-køling" anvendes, men alternativt, for eksempel er køleluft muligt.
Beskadiget kølesystem medfører høje motortemperaturer
Køleren er i reglen i kontrollen af motorrummet i det forreste område - hvilket også forudsætter luftstrømmen en kølende virkning. En pumpe tilvejebringer den kontinuerlige transport af koldt vand gennem kølesystemet. Det er således muligt at holde temperaturen på et niveau, der ikke er skadelige for motoren.
For høje temperaturer i motoren, for eksempel på grund af problemer i kølesystemet. I dette tilfælde skal årsagen søges. Forekommer der kun på et punkt fra kølevæsken, så kunne en udskiftning fra tætningen være tilstrækkelig. Hvis hele radiatoren er beskadiget - for eksempel efter en trafikulykke - skal enheden udskiftes. Til dette formål er det nødvendigt, at afløbe væsken først.
I vores online butik finder du et bredt udvalg af auto dele, blandt hvilke også er ny radiator. Men vores sortiment er ikke kun begrænset til kølesystemet, hos os vil du også modtage et nyt bremse kabel eller en skydelære og mange andre Kfzteile. Gennemse vores butik og bestille de dele, du har brug for - Vi vil levere så hurtigt som muligt.
Radiator (køler): Bestsellers
- Udgangsdiameter 1 [mm]: 32
- Netlængde [mm]: 525
- Netbredde [mm]: 322
- Stand: Helt ny
- Kølerippemateriale: Aluminium
- Kølermodel: Mekanisk fuget køleripper
- Vandkasse-materiale (køler): plastik
- Stand: Helt ny
- Kølermodel: Mekanisk fuget køleripper
- Materiale: Aluminium
- gearkassetype, (man./aut.): automatgear, manuelt gear
- Stand: Helt ny
- Materiale: Aluminium, plastik
- gearkassetype, (man./aut.): manuelt gear
- Køretøjstilbehør: til køretøjer med/uden klimaanlæg
- Stand: Helt ny
- Kølerippemateriale: Aluminium
- Kølermodel: Loddet køleripper
- Vandkasse-materiale (køler): plastik
- Stand: Helt ny
- Materiale: Aluminium
- Udgangs-Ø [mm]: 38
- Indgangs-Ø [mm]: 38
- Stand: Helt ny
- Kølermodel: Mekanisk fuget køleripper
- Materiale: Aluminium
- Udgangs-Ø [mm]: 32
- Stand: Helt ny
- Indvendig diameter [mm]: 28,5
- Pakring-Ø [mm]: 28,5
- Tykkelse [mm]: 3,8
- Stand: Helt ny