Glødepære (glødelampe) til auto
Fjernlys forlygte glødepære: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Udbrændt tungsten filament.
- Komponentet reagerer ikke ved aktivering af kontakten fra kabinen.
- Kolben er mørk på indersiden.
- Trip-computeren giver fejlsignal på komponentet.
- Kontakten i holderen er defekt
- Pæren lyser ikke når kontakten tændes.
- Lyset er svagere.
- Pæren blinker, fx når man kører over forhindringer.
Sådan udskifter man fjernlys forlygte glødepære
Bemærk, at i visse tilfælde skyldes mangel på lys fra forlygterne ikke en defekt pære, men en udbrændt sikring. Hvis pærerne i positionslys, stoplys, og blinklys brænder ud på samme tid som fjernlyspæren, så skyldes det sikringen.
Hvis fejlen ligger i dårlig kontakt mellem fatning og pære, skal komponenten fjernes og de oxiderede kontakter renses. Desuden kan det hjælpe at klemme fatningen hvis pæren sidder løst.
Hvis eftersyn viser at pæren selv er defekt, skal den udskiftes. Som regel har en standard glødepære en levetid på 500-1000 timer, en halogenpære varer længere, levetiden er 2000-4000 timer. Nogle gange kan delen gå i stykker tidligere, og så skal den udskiftes.
Det er enkelt at udskifte delen og foregår i følgende få simple trin:
- Fjern gummihætten fra lygtehuset for at få adgang til fatningen.
- Frakobl ledningsforbindelsen fra pærens udtag.
- Fold fjederklemmen ud, som holder komponentet og træk den til side.
- Fjern den defekte del.
- Monter en ny del. Husk at du ikke må berøre halogenpærer med de bare hænder. Eller kan svedpletter sætte sig på kolben, hvilket fører til en lokal temperaturstigning på kolben og komponentet vil fejle for tidlig.
- Forbind ledningsforbindelsen og luk beskyttelseshætten.
- Juster forlygternes hældningsvinkel.
Det anbefales at udskifte pærerne i begge sider samtidig, ellers har lyset forskellig intensitet og farvetemperatur hvilket forværrer bilens manøvre komfort. Hvis dette ikke er en mulighed, så vælg et komponent fra samme producent i begge forlygter.
Husk, at der er forskel på fremgangsmåden for forskellige bilmodeller. For eksempel skal man i visse biler fjerne batteriet for at kunne få adgang til komponentet, i andre modeller udskiftes delen via hjulkassen. Derfor skal du konsultere bilens tekniske manual for at få udtømmende information.
Sluk motoren før du starter på servicearbejde.
Afbryd ledningen fra batteriets negative terminal.
Det er nøvendigt at bruge rene handsker, når du rør ved pærerne, da fedtede pletter på overfladen medfører, at de bliver mørkere ved opvarmning.
Typer og gennemsnitlig operationel levetid:
- Efter type af overflade:
- halogen – 2000-4000 brændtimer,
- vakuum – omkring 1000 timer.
- Efter biltype:
- flange,
- bajonet,
- rørformet,
- uden dækken,
- med plastiklåg.
- Efter antal af glødepærer:
- enkel-filament,
- dobbelt-filament.

Informationer til Glødepære
Glødepære: Bestsellers
- Lampe/pæretype: H7
- Nominel ydelse [W]: 55
- Spænding [V]: 12
- Stand: Helt ny
- Lampekonstruktion: xenon
- Farvetemperatur [K]: 4200
- Block 1.5 [axle]: Pk32d-5
- Stand: Helt ny
- Lampe/pæretype: H4
- Nominel ydelse [W]: 60/55
- Spænding [V]: 12
- Stand: Helt ny
- Produktserie: ORIGINAL LINE
- Lampe/pæretype: H7
- Nominel ydelse [W]: 55
- Stand: Helt ny
- Produktserie: COOL BLUE INTENSE next Generation
- Lampe/pæretype: H7
- Nominel ydelse [W]: 55
- Stand: Helt ny
- Lampe/pæretype: H7
- Nominel ydelse [W]: 55
- Spænding [V]: 12
- Stand: Helt ny
- Lampe/pæretype: H4
- Nominel ydelse [W]: 60/55
- Spænding [V]: 12
- Stand: Helt ny
- Lampe/pæretype: H7
- Spænding [V]: 12
- Nominel ydelse [W]: 55
- Stand: Helt ny