Tændspole til auto
Tændspole: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Overophedning
- Problemer forekommer under motorstart, nogle gange start den slet ikke.
- Ustabil motorgang i tomgang.
- Nedsat motorkraft og øget brændstofforbrug.
- Kortslutning i viklinger
- Ustabil motordrift, især i koldt og fugtigt vejr.
- "check engine"-lampen lyser på instrumentbrættet.
- Fejl i motordriften når speederen trædes hårdt ned.
Hvordan reparerer man tændspolen
Hvis delen er i stykker skal den udskiftes omgående. Når man kører med en defekt tændspole kan det føre til overophedning af motoren hvilket ikke er godt for bilen. Du kan selv udskifte tændspolen, men kun hvis du har den fornødne erfaring med vedligeholdelse af biler. Ellers er det bedre at køre på et autoværksted. Fremgangsmåden for udskiftning er følgende:
- Sluk for tændingen, vent til motoren er kølet ned.
- Fjern strømforsyningen fra batteriet.
- Frakobl ledninger til tændspolen. Husk at markere deres placering, så du kan undgå fejl under monteringen.
- Skru møtrikkerne af, som fastgør spolen, træk den ud, og fjern den fra holderen.
- Monter en ny komponent og forbind ledningerne og skru møtrikkerne på.
- Sæt minuspolen på batteriet.
Sluk for bilens tænding for du påbegynder arbejdet.
Frakobl kablet fra batteriets minuspol.
Efterse grundigt tændrør, brønd og forbindelser når du udskifter tændspole.
Brug specialværktøj for at gøre udskiftning af tændspole nemt og praktisk.
Prøv at fjerne delen forsigtigt for at undgå at beskadige tændspoleproppen.
Gennemsnitlig levetid: 110 000–140 000 km.
Typer:
- Efter udformning:
- almindelige tændspoler,
- enkeltførende tændspoler
- dobbeltførende tændspoler .

Informationer til Tændspole
Formålet med tændspolen er at omdanne køretøjet spænding til antændelse spænding og levere energi til tændrøret. Tændspolen bestemmes ved outputtet deraf højspænding, idet den er udstyret med en primærvikling og en sekundærvikling. Afhængigt af køretøjets model og frembringelsen overfører spolen en række forskellige måder højspændingen til tændrøret. Kører du et køretøj af ældre konstruktion, så ved du også distributøren, der distribuerer den høje spænding gnist. Denne opgave udføres med den nyere generation af køretøjer, tændspolen som en direkte forbindelse til tændrørene.
Bilen vil ikke starte
Ikke altid er tændrør eller tændrør ledninger grunden til, at når din bil ikke vil starte. Ofte er de tændspoler er skyld, selv om de nye spoler har en god modstand.
En spole er udsat for slid og bør altid kontrolleres og eventuelt udskiftes. Tændspolen er placeret direkte på tændrøret, det er placeret der, og erstatningen er ikke umuligt selv for lægfolk. Bedre er det endnu, hvis hobbyskruer tilbyder hjælp på bilreparationer.
I vores butik vil du finde den nødvendige tændspolen, tændrør og tændingkabel, men du kan også samtidig udskifte spolen. Hvis dit køretøj er et af de ældre år, så vil der i hvert fald forhandleren eller Rotor, vil distributøren blive erstattet. Vi har i vores butik en bred vifte af reserve-og sliddele til mange forskellige bilmærker. Du bestillehelt enkelt fra dit hjem og bilens registreringsattest med de data, så vi kan bestemme den rigtige reservedele og levere den til dig.
Tændspole: Bestsellers
- Antal stikkontakter: 3
- Spænding [V]: 12
- Stiktype: Hun
- Stand: Helt ny
- Antal stikkontakter: 3
- Spænding [V]: 12
- Tændspole: Tændrørsholder-tændspole
- Stand: Helt ny
- Antal stikkontakter: 4
- Tændspole: Tilslutningsudførelse SAE
- Antal ind-/udgange: 1
- Stand: Helt ny
- Antal stikkontakter: 3
- Tændspole: Tilslutningsudførelse SAE
- Antal ind-/udgange: 1
- Stand: Helt ny
- Antal stikkontakter: 4
- Tændspole: Tilslutningsudførelse SAE
- Antal ind-/udgange: 1
- Stand: Helt ny
- Antal stikkontakter: 4
- Tændspole: Tilslutningsudførelse SAE
- Antal ind-/udgange: 1
- Stand: Helt ny
- Antal stikkontakter: 4
- Tændspole: Tilslutningsudførelse SAE
- Antal ind-/udgange: 1
- Stand: Helt ny
- Nominel spænding [V]: 14
- Stand: Helt ny