Bærearmsbøsning til auto
Bærearms bøsninger: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Nedslidte gummidele.
- Revner, blærer eller afskalning synlige på bærearms bøsninger ved eftersyn.
- Forringet manøvreevne af køretøjet.
- Raslelyd fra ophænget under kørsel.
- Køretøjet reagerer forsinket når rattet drejes.
- Bilen ændrer bane tilfældigt ved høje hastigheder.
- Uens dækslid på forskellige hjul.
- Metaldele ruster
- Mislyde høres fra ophænget når man kører over forhindringer.
- Forkert indstilling af hjulenes vinkler.
- Uens dækslid.
- Flere vibrationer i karosseriet fra området omkring den defekte bøsning.
- Fri bevægelighed i komponenten når man rykker i armen.
Sådan udskifter man bærearms bøsninger
Uafhængige ophængsbærearm bøsninger er undværlige elementer og kan derfor ikke repareres. Hvis du finder tegn på dårlig funktionalitet, skal den udskiftes straks, da længere tids kørsel med en defekt bøsning kan føre til at bærearmen selv går i stykker. Dette kan medføre dyre reparationer og forringer køresikkerheden.
Bærearm bøsninger skal udskiftes på et autoværksted da der kræves et særligt aftrækker, desuden kan processen variere for forskellige bilmodeller og ophængstyper. Det anbefales at udskifte komponenterne i par på samme aksel. På autoværkstedet kan fagfolk løfte bilens karosseri på en lift, afmontere hjulet og fjerne motordækslet om nødvendigt. Her skilles styrespindel og arm ad fra kugleleddet, og derefter afmonteres bærearmen. Derefter trækkes den ødelagte bøsning ud med et aftrækker, en ny monteres, og enheden samles. Når arbejdet er overstået, skal hjulene spores.
Det er anbefalet at udføre en udskiftning af armens bøsninger på et værksted.
Det er nødvendigt at udskifte armens bøsninger som et par på hver aksel.
Det er anbefalet at udkifte bolte og møtrikker indeni bøsningen under udskiftning af armens bøsninger.
Den gennemsnitlige levetid er: 50.000 - 70.000 km.
Typer:
- Efter monteringsaksel:
- til den forreste aksel,
- til den bagerste aksel.
- Efter monteringsside:
- venstre,
- højre,
- til begge sider.
- Efter gensidig placering:
- oppe,
- nede.
- Efter elastisk materiale:
- med gummiindsats,
- med polyuretanindsats.

Informationer til Bærearmsbøsning
Bærearmsbøsning: Bestsellers
- Monteringsside: Foraksel begge sider, bag
- Indvendig diameter [mm]: 13,0
- Materiale: Gummi
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: venstre foraksel, højre foraksel, oppe
- Indvendig diameter [mm]: 10
- Højde [mm]: 40
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: bag, venstre foraksel, højre foraksel
- Indvendig diameter [mm]: 14
- Højde [mm]: 64
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: højre foraksel, bag
- Lejeart: Gummimetalleje
- Styretøjstype: til bærearm
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: Foraksel begge sider, nede, bag
- Lejeart: Hydroleje
- Styretøjstype: til bærearm
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: venstre foraksel, højre foraksel, bag
- Produktserie: -HD Quality
- Indvendig diameter [mm]: 19
- Stand: Helt ny
- Diameter [mm]: 56
- Indvendig diameter 2 [mm]: 14
- Tykkelse/dimension 1 [mm]: 49
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: foraksel, på begge sider, bag
- Styretøjstype: til bærearm
- Antal pr. aksel: 2
- Stand: Helt ny