Hjulbolte til auto
Låsebolte og møtrikker: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Skævheder
- Fri bevægelighed når man rykker i hjulet.
- Vibrationer i karosseriet under kørsel ved det pågældende hjul.
- Rust.
- Problemer med at skrue boltene/møtrikkerne af.
- Fri bevægelighed af hjulet og mislyde under kørsel.
- Raslelyd høres når man skruer boltene/møtrikkerne af.
- Slid eller overdrejet gevind.
- Hjulene sidder løslig.
- Nogle gange kan hjulet komme løs under kørsel.
- Det er umuligt at skrue boltene/møtrikkere af.
Hvordan reparerer eller udskifter man låsebolte og møtrikker
Hvis der er begyndende rustdannelse og der ikke er store rustpletter, kan du rengøre låsebolte eller møtrikker med en stålbørste eller med sandblæser og derefter påføre en særlig rustbeskyttelsesmiddel på komponentet. Det anbefales på det kraftigste at reparere nedslidte dele, skære nyt gevind, fx, da disse monteringsdele ikke giver en pålidelig fastspænding af hjulene og det kan føre til trafikuheld at bruge dem.
Ved større skader skal hjulmøtrikker eller bolte udskiftes omgående. Enhver bilejer kan gøre dette selv. Almindeligvis skal man udføre følgende trin:
- Stil bilen på en plan overflade og løsen låseboltene og møtrikker.
- Hæv bilen med en donkraft.
- Skru låseboltene/møtrikkerne løs.
- Afmonter hjulet og efterse boltenes fastgørelsessted for rust. Rengør om nødvendigt overfladen.
- Sæt hjulet på igen, sæt møtrikkerne/boltene på efter at have påført rustbeskyttelsesmiddel og skru dem så løst på. Husk, at det er forbudt at bruge olie eller grafitfedt da det giver risiko for at monteringsdelene skruer sig ud af sig selv.
- Sænk bilen, efterspænd møtrikkerne/boltene.
Det anbefales at bruge en momentnøgle til at stramme bolte og møtrikker på en bil for at undgå over- eller underspænding. Desuden anbefales det at skrue dem på i en bestemt rækkefølge, ellers risikerer man at montere hjulet i den forkerte position. Fremgangsmåden varierer afhængigt af biler af forskellige bilmodeller afhængig af antallet af bolte og møtrikker. Information angående spændingsrækkefølge og spændingsmoment er angivet i bilens tekniske manual.
Normalt er det kun det ødelagte del, der skal udskiftes.
Brug det tilspændingsmoment, der er anbefalet af bilproducenten. Brug en momentnøgle til dette.
Brug et særligt fedtstof til hjulboltene i forbindelse med monteringen.
Typer:
- Efter konfiguration af fastholdelsesdelen af fastgørelseselementerne.
- med en flad overflade,
- med en konisk overflade,
- med en sfærisk overflade.
- Efter møtriksudtagstype:
- åben,
- lukket.
- Efter materiale:
- stål,
- titanium,
- aluminium.
- Efter type af beskyttelseslag:
- uden belægning,
- med zinkbelægning,
- med krombelægning,
- med nikkelbelægning.

Informationer til Hjulbolter & hjulmøtrikker
Hjulbolter & hjulmøtrikker: Bestsellers
- Nøglespændvidde: 19
- Hjulfastgøring: konisk sæde/bund F
- Monteringsside: bagaksel, foraksel
- Stand: Helt ny
- Bolthoved højde [mm]: 26
- Fasthedsklasse: 10.9
- Nøglespændvidde: 17
- Stand: Helt ny
- Nøglespændvidde: 19
- Hjulfastgøring: konisk sæde/bund F
- Gevindmål: M12 x 1,25
- Stand: Helt ny
- Nøglespændvidde: 17
- Gevindmål: M14x1,25
- Hjulfastgøring: konisk sæde/bund F
- Stand: Helt ny
- Bolthoved højde [mm]: 21
- Nøglespændvidde: 17
- Gevindmål: M12 x 1,5
- Stand: Helt ny
- Nøglespændvidde: 17
- Længde [mm]: 58
- Gevindlængde [mm]: 17
- Stand: Helt ny
- Nøglespændvidde: 21
- Hjulfastgøring: konisk sæde/bund F
- Gevindmål: M12 x 1,5
- Stand: Helt ny
- Bolthoved højde [mm]: 19
- Nøglespændvidde: 17
- Gevindmål: M14 x 1,5
- Stand: Helt ny