Bærekugle til auto
Kugleled: årsager til og tegn på almindelige defekter
- Fri bevægelighed.
- Der høres bankelyde fra forhjulene når man kører over bump eller ved lav hastighed.
- Hvis der er meget fri bevægelighed kan hjulet eventuelt vippe under kørsel.
- ilen afviger fra ligeudretning.
- Der kræves stor kraft for at dreje rattet.
- Slidt smøremiddel.
- Der høres mislyde når man kører over bump eller huller i vejen.
- Dæk på for- og bagaksel slides uens.
- Det knirker når man drejer rattet.
- Hjulene skifter position på vejen.
- Mekaniske skader.
- Mislyde høres fra hjulet når man kører på dårlige veje.
- Bilen ændrer retning af sig selv.
- Uensartet dækslid.
- Det bliver sværere at dreje rattet, der høres knirkelyde når man gør det.
Sådan reparerer man et kugleled
Nogle gange er det muligt at udføre reparation på komponenter, fx at udskifte monteringsdele eller tætningsdele. Dette kan kun udføres på et autoværksted og kun hvis delen ikke er rusten. Dog anbefaler producenterne at man udskifter hele komponenten hvis den er i stykker, da kørsel med en defekt kugleled er meget farligt for passagerer og fører. Hvis du har de færdigheder der skal til og specialværktøj, kan du selv gøre det. Gør følgende:
- Fikser bilen, skru boltene ud som holder hjulet på plads, og løft bilen med en donkraft.
- Skru møtrikken ud af kugletappen.
- Afmonter komponenten fra armen vha. et udtrækkerværktøj og skru monteringsboltene af.
- Afmonter den defekte del.
- Monter en ny komponent på bilen efter du har behandlet den med et rustbeskyttelsesmiddel.
- Saml delene ved at gøre ovenstående i omvendt rækkefølge.
Det er nødvendigt at udskifte kuglelejet som et sæt på hver aksel.
Det er anbefalet at udskifte kuglelejet på et værksted.
Den gennemsnitlige, operationelle levetid er: 90.000 - 100.000 kilometer. Det kan afvige betydeligt i forhold til bilens driftsbetingelser.
Typer:
- Efter konstruktion:
- fremstillet som en enkelt enhed,
- integreret i armen.
- Efter monteringsaksel:
- til den forreste aksel,
- til den bagerste aksel.
- Efter monteringsside:
- venstre,
- højre,
- til begge sider.
- Efter monteringssted:
- oppe,
- nede,
- til begge sider.
- Efter funktioner:
- bærende,
- ledende.

Informationer til Bærekugle
Bærearmen er en del af samlingen der er forbundet med den forreste affjedring og styretøj i forbindelse. Det er med under benævnt akse eller fælles ledelse. Hans job er at styre de styrbare forhjul. Ligesom alle dele af suspensionen bolden leddene er også genstand for en mere eller mindre alvorlig slitage. Fugt og snavs kan trænge ind i samlingen, når det overliggende gummimanchetten er blevet beskadiget eller sprød. Ujævne veje, samt en tempofyldt kørsel, især på hjørner byrde, kugleleddet separat.
Høj arbejdsbyrde, når du ændrer den fælles støtte
Når der kræves en ændring af kugleled, så skal du planlægge lidt tid og har de nødvendige redskaber. Du skal først fjerne forhjulene og derefter armen for at komme til kugleleddet. Efter ændring af samling af de enkelte komponenter i omvendt rækkefølge.
Heller ikke glemme at kugleleddet er som sikkerhedsrelevante del jævnligt af TÜV tjekket sin tilstand tilbage. Defekter i styretøjet og suspension kan føre til alvorlige ulykker under kørslen.
Kugleledet er fastgjort til den respektive bilmodel, så du burde angive den nøjagtige bilmærke eller bedre specificere nøglen nummer fra dit køretøj titel, når du køber hos os. Hver kugleled fra vores sortiment er TÜV testet og er derfor i overensstemmelse med de relevante bestemmelser. Husk også på, at efter en ændring af styretøjdele, styregeometrien generelt korrigeres for at opnå en optimal køreegenskaber og stabil vejgreb. Dette arbejde bør derfor udføres i en workshop, som også har det nødvendige udstyr. Ud over kugleled, kan vi tilbyde den højre rat /styrerat og forbindelsesstangen.
Bærekugle: Bestsellers
- Monteringsside: foraksel, nede, på begge sider
- Konusmål [mm]: 18,0
- Tillægsartikel / Yderligere info.: med tilbehør
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: foraksel
- Konusmål [mm]: 15,6
- Tillægsartikel / Yderligere info.: med syntetsik fedt
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: foraksel, venstre
- Konusmål [mm]: 14,8
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: foraksel, højre, nede
- Konusmål [mm]: 15
- Konusstigning: 1:5
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: Foraksel begge sider
- Konusmål [mm]: 18,4
- Konusstigning: 1:6
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: på begge sider, nede, foraksel
- Konusmål [mm]: 15, 18,2
- Konusstigning: 1:6
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: på begge sider, nede, foraksel
- Konusmål [mm]: 20
- Gevindmål: M16X1.5
- Stand: Helt ny
- Monteringsside: foraksel nede
- Konusmål [mm]: 17,4
- Konusstigning: 1/5
- Stand: Helt ny